Modra fakulteta – inovativna praksa vseživljenjskega učenja na Filozofski fakulteti Univerze v Ljubljani
Modra fakulteta na Filozofski fakulteti Univerze v Ljubljani je inovativna praksa vseživljenjskega učenja, ki je nastala kot odziv na demografske spremembe, znanstvena dognanja o dolgoživosti in sodobne potrebe po izobraževanju in učenju v vseh življenjskih obdobjih. Gre za nov model izobraževanja, ki povezuje univerzo z okoljem, združuje mlajše in starejše študente, raziskovalce, učitelje in alumne v medgeneracijsko interdisciplinarno učno skupnost. Odpira vrata novim oblikam izobraževanja, raziskovanja in povezovanja s širšim okoljem, hkrati pa sledi viziji univerze, ki je odprta, dostopna in vključujoča.
Na vprašanja sta odgovarjali prof. dr. Nives Ličen, pobudnica ustanovitve Modre fakultete pri Centru za izobraževanje Filozofske fakultete UL, in doc. dr. Mojca Leskovec, vodja Centra za izobraževanje Filozofske fakultete UL.
Katera prelomnica je najbolj oblikovala Modro fakulteto?
Študijsko leto 2020/21, ko je na Univerzi v Ljubljani na Filozofski fakulteti zaživela Modra fakulteta. Nastala je kot skupnost starejših alumnov in alumen ter učiteljev in učiteljic in se pet let razvija v nov model. Modra fakulteta prispeva k oblikovanju kulture učenja v dolgoživi družbi, ki vključuje vse vrste inteligentnosti, tudi t. i. srčno in duhovno inteligentnost.
Kaj vas danes najbolj zanima in čemu se najraje posvečate?
Nove raziskave o dolgoživosti, nove prakse, ki povezujejo generacije v skupnost učečih se in kritično razmišljajočih ljudi. Zanima nas razvoj »ekologij učenja« kot načinov skupnega učenja in delovanja, katerega namen je blagostanje za vse. S svojo prakso razvijamo t. i. tretje poslanstvo univerze, to je povezovanje s skupnostjo.
Katera znanja danes najbolj potrebujemo?
Potrebujemo modrost, da bi znali živeti skupaj, ohranjati naravo ter razvijati smiselno in sočutno življenje. Digitalna pismenost za 55+ je pomembna, a mora vključevati tudi zmožnost kritičnega presojanja informacij.
Kaj za vas pomeni delo v skupnosti?
Delo v skupnosti pomeni medsebojno spoznavanje, sprejemanje različnosti, pogovor in povezovanje generacij. Pomeni upanje in zaupanje ter razvoj čuta za skupnost, s katerim se upremo surovim kultom moči. Pomeni odgovornost in etiko skrbnosti.
Kaj je za vas sreča?
Sreča je dobro opravljeno delo, je zdrav razum, je spoznavanje tistega, kar te veseli, je mir in ravnovesje … Sreča ima mnogo obrazov in dotikov.
Kaj je za vas darilo?
Daril je veliko! Darilo je (z)možnost biti dejaven tako, da te dejavnost veseli, navdušuje in z njo prispevaš k dobremu. Darilo je vsak nov dan z modrim nebom, darilo je novo znanje …
Kaj je pomembnejše od denarja?
Življenje, mir, modrost, zdravje, veselje, zadovoljstvo. Ko bomo na vrh lestvice vrednot postavili človečnost, bo denar le sredstvo za razvijanje človečnosti.
Najpomembnejši vir učenja?
Modra fakulteta nagovarja ljudi v drugi polovici življenja, to so ljudje 55+, zato so viri učenja življenjske izkušnje, znanje, ki se je oblikovalo v vsakdanjem življenju, v odnosih, ob prehodih in preizkušnjah ... Ena od naših študentk je dejala, da se rada vrača na svojo fakulteto, ker ohranja vitalnost duha in ideale. Za ljudi, ki so že poznavalci življenja, so potrebni različni viri in metode učenja. Vsak starejši človek je vir znanja s svojo zgodbo – to je izhodišče na Modri fakulteti.
Modra fakulteta s svojim delovanjem pomembno prispeva k preoblikovanju kulture učenja v dolgoživi družbi. Razvija nove modele svetovanja in poučevanja starejših, krepi medgeneracijsko sodelovanje ter si prizadeva za odpravo stereotipov o starosti in učenju. S povezovanjem z domačimi in tujimi partnerji, oblikovanjem učbenikov in monografij, organizacijo strokovnih dogodkov ter vključevanjem v projekte trajnostnega razvoja uresničuje svojo vizijo: ustvarjati prostor, kjer ima vsakdo – ne glede na starost – možnost za rast, soustvarjanje znanja in prispevek k družbi prihodnosti.